Классы
Предметы
Пользователи из разных городов пишут нам, что их иногда смущает содержание видеоуроков и произношение преподавателей.

Наша основная задача - помочь ученику быть успешным в школе.

С помощью наших видеоуроков по английскому языку вы сможете подготовиться к завтрашнему уроку в средней (неспециализированной) школе. Чтобы освоить язык для свободного применения в повседневной жизни, рекомендуем обратиться к сайтам Lingualeo.com, Engvid.com, Busuu.com.

Мы знаем, что произношение наших преподавателей часто отличается от произношения носителей языка.

В нашу задачу не входит поставить идеальное английское произношение. К тому же произношение неодинаково, даже у жителей различных районов Великобритании (произношение в Шотландии отличается от произношения в Уэльсе), что уж говорить об Австралии и Индии. Мы уверены, что, если вы научитесь произносить звуки так, как это делают наши учителя, это вам поможет и в школе, и в жизни.

Аффиксация. Суффиксы прилагательных

Уже имея определенную лексическую базу английского языка, вы сможете лучше разбираться в оттенках значений слов, если освоите английское словообразование. Итак, в ходе данного урока вы познакомитесь с суффиксами прилагательных, их значениями и особенностями употребления.

Вступительная часть

Этот урок посвящен суффиксальному способу образования прилагательных от других частей речи. Некоторые прилагательные образуются от существительных, а некоторые – от глаголов. Рассмотрим несколько основных моделей образования прилагательных.

Образования прилагательных от существительных

Одна из моделей образования прилагательных – это добавление суффикса к существительным. Суффикс – это частичка, которая добавляется к концу слова для указания на его часть речи. Рассмотрим следующие примеры.

Существительное

Прилагательное

The sky was a spectacle.

It was a spectacular sky.

The sky was filled with colors.

It was colorful.

It was a colorful sky.

The sunset was red.

It looked reddish.

It was a reddish sky.

We felt awe.

It was awesome.

It was an awesome sight.


Образование прилагательных. Суффиксы

Рассмотрим суффиксы прилагательных и их значения.

Рис. 1. Muddy boots (Источник)

  • -ful придает значение «полноты качества»: beautiful – полный красоты, красивый;
  • -able (-ible) имеет значение «способный, возможный»: capable (способный на что-то, одаренный), eligible (могущий, имеющий право), readable (читабельный);
  • -less означает «отсутствие качества», также соответствует русским префиксам без- и не-: careless (беззаботный), hopeless (безнадежный);
  • -al образует много прилагательных от существительных: formal (формальный), normal (нормальный);
  • -y часто образует качественные прилагательные со значением «имеющий это качество»: muddy (грязный, перепачканный), healthy (здоровый);
  • -ive соответствует русском суффиксу -ив- и образует прилагательные от глаголов: active (активный);
  • -ic образует прилагательные от существительных: magnetic (магнитный, привлекательный);
  • -ent (-ant) имеет различные значения: prudent (благоразумный), observant (наблюдательный), current (текущий);
  • -ing употребляется для того, чтобы выразить качество того, чем человек занимается: interesting (интересное), tiring (утомляющее);
  • -ed употребляется для того, чтобы выразить отношение человека к тому, чем он занимается: interested (заинтересованный), tired (уставший);

Теперь более подробно рассмотрим суффиксы, которые помогают образовать прилагательные от существительных, а также их значения.

Suffix

Meaning

Noun – Adjective

-al

relating to

accident – accidental

region – regional

person – personal

-ary

relating to quality or place

custom – customary

compliment – complimentary

honor – honorary

-ful

full of

beauty – beautiful

skill – skilful

wonder – wonderful

success – successful

-ic

having the nature of; caused by

athlete – athletic

photograph – photographic

base – basic

science – scientific

-ical

having the nature of

magic – magical

practice – practical

logic – logical

statistics – statistical

-ish

origin, nature

fool – foolish

child – childish

-less

without

power – powerless

use – useless

friend – friendless

home – homeless

-like

like

life – lifelike

child – childlike

-ly

like

friend – friendly

day – daily

cost – costly

order – orderly

-ous

quality, nature

poison – poisonous

courtesy – courteous

danger – dangerous

mystery – mysterious

-y

like

rain – rainy

mess – messy

fun – funny

spot – spotty

dirt – dirty

Образование прилагательных от глаголов

Другая модель образования прилагательных – это добавление суффикса к глаголам. Ниже представлены наиболее распространенные среди таких суффиксов.

Suffix

Meaning

Verb – Adjective

-able

able, can do

agree – agreeable

expand – expandable

remark – remarkable

-ible

able, can do

access – accessible

flex – flexible

force – forcible

permit – permissible

-ant

performing agent

please – pleasant

resist – resistant

rely – reliant

vacate – vacant

excel – excellent

-ent

performing agent

urge – urgent

depend – dependent

differ – different

-ive

causing effect

attract – attractive

possess – possessive

create – creative

prevent – preventive

-ing

causing effect

amuse – amusing

relax – relaxing

excite – exciting

surprise – surprising

-ed

receiving effect

amuse – amused

relax – relaxed

excite – excited

surprise – surprised

-en

receiving effect

freeze – frozen

braze – brazen

Типичные ошибки

Бывают предложения, в которых трудно подобрать правильное слово – существительное или прилагательное. Когда вы хотите узнать, является сомнительное слово существительным или прилагательным, поставьте перед ним «очень» (very). Например:

His answer was logic but I didn’t agree with him.

It’s very logic. – No! (logic – существительное)

It’s very logical. – Yes! (logical – прилагательное)

His answer was logical but I didn’t agree with him (рис. 2).

Рис. 2. Logical thinking (Источник)

Иногда трудности возникают и с выбором между двумя однокоренными прилагательными.

1. Do you know where I can an economic car? – No!

Do you know where I can buy an economical car? – Yes! (money saving, affordable, gas saving)

2. Jack is a tasty dresser. – No! (tasty употребляется с едой)

Jack is a tasteful dresser. – Yes! (tasteful употребляется в контексте моды – хорошо одетый, имеет хороший вкус)

3. Don’t shout at my son. He’s a very sensible person. – No! (sensible – здравомыслящий)

Don’t shout at my son. He’s a very sensitive person. – Yes! (sensitive – ранимый)


Adjectives (similar but different)

Обратите внимание на следующие пары прилагательных и будьте осмотрительны в их употреблении.

Verb

Similar but different pairs

awe

It was an awesome movie.

(having a great quality, inspiring)

 

It was an awful movie.

(having a terrible quality)

depend

We have two dependent children.

(needing someone for care)

 

We have two dependable children.

(having a nature of completing promises)

light

She has light hair.

(a natural quality)

 

She has lightened hair.

(an unnatural/changed quality)

love

He is a loving son.

(having a quality of giving love)

 

He is a lovable son.

(having a nature of attracting love)

sense

He is a sensible person.

(reasonable)

 

He is a sensitive person.

(easily irritated or hurt)

Практическая часть

Упражнение 1. Прочитайте предложения и выберите правильную форму прилагательного.

1. A new scientific/scientifical study shows that lab rats live short lives!

2. Experiments cause their lives to be short/shortened.

3. Scientists use rats because they are sensitive/sensible to small changes.

4. Experiments on rats are useful in medical/medic research.

5. Their lives are worthless/worthy of good treatment.

Key: 1-scientific, 2-shortened, 3-sensisitve, 4-medical, 5-worthy.

Упражнение 2. Прочитайте текст и исправьте ошибку в употреблении выделенных прилагательных.

In difficult (1) economical times, people tend to become more practical in their daily lives. That is to say, they cut back on unnecessary activities and keep what is most (2) logic. For example, people who are used to eating out on a daily basis may decide to eat at home a few more nights each week. Or they may choose to socialize by having people over for a (3) home-cook dinner. Another method of saving is cutting down on visits to (4) person care services. People may wait an extra week for haircuts or drop extra services such as pedicures and manicures. People take car trips for their vacations to less (5) costing destinations. Memberships to sports clubs are seen as luxuries, while memberships to gyms viewed as more (6) basically. Clothing purchases become more practical. Matching shoes to outfits is a thing of the past – unfashionable. What does not change is (7) surprised. People continue buying their children toys and taking them to amusement parks. People continue purchasing the latest (8) technologic inventions in televisions, computers, tablets and phones. This is logical because they can still need entertainment and these are in-house options. People buy gourmet foods in their supermarkets, and they buy (9) fancy-like kitchen equipment such as small electric panini grills, coffee makers with capsules, and soda makers. This is their reward for being thrifty. In short, in tough times, people change their big out-of-house luxuries to little in-house luxuries. People set aside their (10) comfortable for their children’s needs. Big showy expenses are in poor taste. Small, in-house expenses are in good taste.

Key: 1-ecomonic, 2- logical, 3-home-cooked, 4-personal, 5-costly, 6-basic, 7-surprising, 8-technological, 9-fancy, 10-comfort.


Task 2. Glossary

Обратите внимание на глоссарий к упражнению 2 (рис. 3, 4).

Рис. 3. Глоссарий к упражнению 2

Рис. 4. Глоссарий к упражнению 2. Продолжение

Заключительная часть

Итак, на данном уроке мы рассмотрели различные суффиксы прилагательных и особенности их употребления.

 

Список литературы

1. Афанасьева О.В., Дули Д., Михеева И.В. Английский язык (базовый уровень). – Просвещение, 2012.

2. Биболетова М.З., Бабушис Е.Е., Снежко Н.Д. Английский язык (базовый уровень). – Титул, 2009.

3. Кауфман К.И., Кауфман М.Ю. Английский язык (базовый уровень). – Титул, 2010.

4. Го­ли­цын­ский Ю.Б., Грам­ма­ти­ка. Сбор­ник упраж­не­ний. – Каро, 2011.

 

Дополнительные рекомендованные ссылки на ресурсы сети Интернет

1. StudyEnglish (Источник)

2. Учебник (Источник)  

3. OnlineTeacher (Источник)

 

Домашнее задание

1. Выучить как можно больше примеров прилагательных, образованных суффиксальным способом.

2. Вместо многоточия впишите соответствующие английские прилагательные:

1. enjoy (наслаждаться) – … (приятный)

2. hospitalize (помещать в больницу) – … (гостеприимный)

3. forget (забывать) – … (незабываемый)

4. help (помогать) – … (беспомощный)

5. respond (отвечать) – … (ответственный)

6. humor (юмор) – … (смешной)

7. nerve (нерв) – … (нервный)

8. fame (слава, известность) – … (знаменитый)

9. impress (производить впечатление) – … (впечатляющий)

10. danger (опасность) – … (опасный)

11. use (использовать) – … (бесполезный)

12. create (творить, создавать) – … (творческий)

13. talk (говорить) – … (разговорчивый)

14. expenses (расходы, издержки) – … (дорогой)

15. care (заботиться) – … (заботливый, внимательный).

3 *. Выберите слово с нужным по смыслу суффиксом.

1. I know Jim Kerry is very popular but I find him totally childish / childlike. 2. I couldn’t work out whom the letter was from. The signature was childish / childlike. 3. Sophie is extremely sensitive / sensible at the moment. Anything you say seems to upset her. 4. Karen is not a very sensitive / sensible person. She wore high-heeled shoes for our four-mile walk. 5. I’ve never known her to tell a lie. She’s a very true / truthful person. 6. I can never watch sad films that are based on true / truthful a story. They always make me cry. 7. Susan is so intolerable / intolerant of other people. She never accepts anyone else’s opinion, and she always thinks she knows best. 8. I find Mark’s behavior intolerable / intolerant. It’s unfair to be so selfish. 9. We’re having an economic / economical crisis at the moment. James has lost his job and I don’t know how we are going to pay the rent. 10. It’s more economic / economical to drive slowly. You can do a lot more miles to the gallop.