Классы
Предметы
Пользователи из разных городов пишут нам, что их иногда смущает содержание видеоуроков и произношение преподавателей.

Наша основная задача - помочь ученику быть успешным в школе.

С помощью наших видеоуроков по английскому языку вы сможете подготовиться к завтрашнему уроку в средней (неспециализированной) школе. Чтобы освоить язык для свободного применения в повседневной жизни, рекомендуем обратиться к сайтам Lingualeo.com, Engvid.com, Busuu.com.

Мы знаем, что произношение наших преподавателей часто отличается от произношения носителей языка.

В нашу задачу не входит поставить идеальное английское произношение. К тому же произношение неодинаково, даже у жителей различных районов Великобритании (произношение в Шотландии отличается от произношения в Уэльсе), что уж говорить об Австралии и Индии. Мы уверены, что, если вы научитесь произносить звуки так, как это делают наши учителя, это вам поможет и в школе, и в жизни.

Аффиксация. Суффиксы существительных

На данном уроке мы познакомимся с суффиксами существительных. В ходе занятия мы распределим существительные по группам в зависимости от их суффикса.

Существительные от прилагательных, глаголов и существительных (Nouns from adjectives/verbs/nouns)

-ness

Happy – happiness

-ity

Possible – possibility

-tion

Inform – information

-sion

Admit – admission

-ment

Enjoy – enjoyment

-ance/-ence

Independent – independence

Important – importance

Admit – admittance

Exist – existence

-ship

Member – membership

-hood

Neighbor – neighborhood


Примечания по правописанию: BrE и AmE

Примечание 1

BrE                               AmE

Centre                          Center

Calibre                          Caliber

Fibre                             Fiber

Litre                              Liter

Theatre                         Theater

Metre                            Meter

Manoeuvre                   Maneuver

 

Примечание 2

BrE                               AmE

Colour                           Color

Humour                         Humor

Behaviour                      Behavior

Favour                           Favor

Flavour                          Flavor

Honour                          Honor

Labour                           Labor

Rumour                         Rumor

Saviour                          Savior

Упражнения

I. Read the following words, identify if they are adjectives or verbs, then choose the right suffix to form nouns.

1. Weak

2. Tidy

3. Responsible

4. Probable

5. Decide

6. Describe

7. Alter

8. Appoint

9. Arrange

10. Partner

11. Relation

12. Child

13. Mother

 

Ответы:

1. Weakness

2. Tidiness

3. Responsibility

4. Probability

5. Decision

6. Description

7. Alteration

8. Appointment

9. Arrangement

10. Partnership

11. Relationship

12. Childhood

13. Motherhood

 

II. Read the text. Pay attention to the words in bold. Choose the right suffix to fit the context.

Air travel

International travel requires passing through airports and can be challenging. Making a (1) ______________________ (reserve) is mostly done online nowadays. The (2) ________________ (seat) is first come, first served, and it is important to plan early. On the day of your trip, you should plan an early (3) ____________ (arrive) to the airport. You should be there at least two hours before the (4) ____________ (depart) of an international flight. (5) The ______________ (process) of checking in can be very long. An agent will ask you to show your (6) __________________ (identify). A security agent will ask you a few (7) ______________ (quest) about the contents of your baggage. Then they will permit your (8) __________________ (enter) into the secure area of the airport. Another agent will announce the (9) _______________ (board) of the aircraft. At that time, you will walk down a long (10) ____________________ (pass) to the door of the airplane.

 

Ответы:

1. Reservation

2. Sitting

3. Arrival

4. Departure

5. Process

6. Identification

7. Questions

8. Entrance

9. Boarding

10. Passage

Существительные с суффиксами -ance, -ancy, -ence, -ency, -acy, -sy

These are noun forming suffixes:

-ance/-ence

-ancy/-ency

-acy/-sy

-er/-or

 

Read the words, say them aloud and write down them often.

-ance

Elegance – элегантность

Endurance – выносливость

Expectance – ожидание

Significance – значение, важность

 

-ancy

Expectancy – ожидание

Inhabitancy – проживание

Occupancy – заполнение

 

-ence

Absence – отсутствие

Emergence – появление

Occurrence – явление

Preference – предпочтение

Reference – связь, ссылка

Sequence – последовательность

 

-ency

Currency – денежное обращение

Emergency – критическая ситуация

Fluency – беглость

Frequency – частота

Urgency – безотлагательность

 

-acy

Accuracy – точность

Delicacy – тонкость

Illiteracy – неграмотность

Intricacy – запутанность

Legacy – наследие

Literacy – грамотность

Privacy – уединение

 

-sy

Controversy – разногласие

Courtesy – любезность

Hypocrisy – лицемерие

Jealousy – ревность, зависть

Существительные с суффиксами -er/-or

Suffixes (or endings) -er/-or have their features (see fig. 1).

Fig. 1. Features of suffixes -er/-or

-er

Baby-sitter – няня

Border – граница

Carrier – перевозчик

Customer – клиент, покупатель

Dancer – танцовщик, танцовщица

Defender – защитник

Explorer – исследователь (местности)

Hunter – охотник

Interpreter – истолкователь

Jeweler – ювелир

Lawyer – юрист, адвокат

Manager – управляющий

Painter – художник, маляр

Plumber – слесарь, сантехник

Prisoner – заключенный, пленник

Researcher – исследователь

Retailer – розничный торговец

Robber – грабитель, разбойник

 

-or

Ancestor – предок

Conqueror – завоеватель

Contractor – подрядчик

Editor – редактор

Elevator – лифт

Governor – правитель, губернатор

Indicator – указатель

Inventor – изобретатель

Investor – вкладчик

Protector – защитник

Sailor – моряк

Supervisor – смотритель

Survivor – оставшийся в живых

Tutor – наставник, учитель

Упражнение

Read the sentences and follow the example. Choose the right suffix to form the noun.

Example: It is indispensable to supervise aircraft checks. The _________________ of aircraft is indispensable. (SUPERVISION)

1. It is important to maintain an airplane. The ________________ is important.

2. It is necessary to inspect the engines. The _______________ of the engines is necessary.

3. It is desirable to employ good technicians. The _________________ of good technicians is desirable.

4. It’s essential to transport passengers safely. The safe ________________ of passengers is essential.

5. It’s dangerous for any part of the airplane to fail. The __________ of any part of the airplane is dangerous.

6. It is required to approve all work on the aircraft. The _____________ of all work on the aircraft is required.

7. It is logical to require safety updates. The ______________ for safety updates is logical.

              

Ответы к упражнению:

1. Maintenance

2. Inspection

3. Employment

4. Transportation

5. Failure

6. Approval

7. Requirement

 

Список литературы

1. Афанасьева О.В., Дули Д., Михеева И.В. Английский язык (базовый уровень). – Просвещение, 2012.

2. Биболетова М.З., Бабушис Е.Е., Снежко Н.Д. Английский язык (базовый уровень). – Титул, 2009.

3. Кауфман К.И., Кауфман М.Ю. Английский язык (базовый уровень). – Титул, 2010.

4. Музланова Е.С. 120 учебно-тренировочных заданий для подготовки к ЕГЭ. – АСТ, 2010.

 

Дополнительные рекомендованные ссылки на ресурсы сети Интернет

1. Интернет-сайт CorrectEnglish.ru (Источник)

2. Интернет-сайт StudyNow.ru (Источник)

3. Интернет-сайт study-english.info (Источник)

         

Домашнее задание

1. Определите, к какой части речи относятся следующие слова. Переведите их:

Achievement – achieve, resistance – resistant, assistance – assist – assistant, celebration – celebrate, difference – different, city – citizen, na­tion – national – nationality, measure – measurement, develop – develop­ment, act – active – activity, contain – container, discover – discovery – dis­coverer, literature – literary, graduate – graduation – undergraduate – post-graduate, educate – education, progress – progressive, act – action – activity – active, govern – governor – government.

2. Образуйте от данных глаголов существительные с помощью суффикса -ment. Переведите на русский язык:

Develop, achieve, move, arrange, treat, state, improve, agree, equip, govern, require, measure, announce, pave, amuse, argue, advertise, invest.

3. Образуйте от данных глаголов существительные с по­мощью суффикса -еr или -or. Переведите на русский язык:

To lead, to write, to read, to visit, to speak, to sleep, to act, to direct, to  conduct, to drive, to fight, to mine, to report, to sing, to skate, to swim, to teach, to travel, to sail, to invent, to found, to compose.